CoKo I/S er sat i verden for at gøre en forskel for børn og unge, der oplever udfordringer i skolelivet og hverdagen.
Vores mission er enkel: At skabe udviklingsveje for børn, der mistrives eller underpræsterer, så de kan opleve glæden ved læring og tage ejerskab over deres egen udvikling. Vi arbejder målrettet med at finde barnets styrker og hjælpe dem med at bruge disse til at overkomme deres udfordringer.
Vi hjælper børn med at opdage, hvor gode de allerede er - og hvorfor. Vi hjælper med at sætte ord på og bevidstgøre strategier, som børnene allerede har, og vise dem, hvordan de kan anvende og videreudvikle disse på alle andre områder af deres liv.
Det handler om at bevidstgøre de udviklingsveje, børnene allerede betræder. Gennem målrettet træning af specifikke tænkefærdigheder identificerer og styrker vi deres ressourcer, så de bedre kan realisere deres drømme og opnå deres fulde potentiale.
Vi er specialister i kognitiv træning af børn og unge, og ud over individuel træning og træning i grupper med børnene og de unge, vejleder vi også forældre og de fagfolk, der arbejder omkring dem.
CoKo I/S er stiftet af Tom Magne Mathisen og Caroline Rasmussen.
Vi udfordrer konstant idéen om, at man er kodet med et max af, hvad man kan, og insisterer på, at der er læringsmuligheder for alle. Heri ligger kimen til trivsel.
Tilsammen har vi 52 års erfaring i at undervise børn, der er i mistrivsel eller underpræsterer i forhold til alderstrin. Det kan være børn og unge med angst, ADHD, autisme eller andre diagnoser, børn med ordblindhed, eller børn med skolevægring og ensomhed, samt alle de børn og unge, der har mistet troen på at få venner og at lære, og hvor man måske ikke lige kan finde en forklaring på dette.
Gennem mange år har vi engageret os i og nørdet i, hvordan man kan hjælpe børn og unge, deres forældre og fagpersonerne omkring familien, så vi kommer derhen, hvor barnet selv tager dirigentstokken og kompenserer for det, han/hun ikke har fået lært gennem den normtypiske undervisning og socialisering.
Det har været nødvendigt for os i vores lærervirke i psykiatrien at specialisere os inden for, hvordan børn lærer, og hvordan vi mest effektivt hjælper børn med at udvikle deres tænkning. Det har været til uvurderlig hjælp for at kunne skabe mening og trivsel og for at kunne videregive observationer til psykologer og psykiatere i forbindelse med udredninger.
Tom Magne Mathisen er, foruden at være læreruddannet, kognitiv mediator og underviser i Feuerstein-metoden. Han er karakteriseret ved en evne til at skabe tillid og møde børnene i øjenhøjde. Med sin analytiske tilgang fokuserer han på de underliggende udfordringer, der ofte står i vejen for læring. Tom har desuden stor erfaring med Cool Kids-programmet, som hjælper børn med angstproblematikker til at opnå større trivsel.
Det er Tom, I møder i kognitiv træning samt i FIE 1, 2 og 3 uddannelserne.
Caroline Rasmussen er ligeledes læreruddannet og har desuden uddannet sig i læringsledelse samt coaching med overbygning i stresscoaching. Caroline har specialiseret sig i bekymrende skolefravær, i daglig tale mest kaldet skolevægring, og hun har holdt oplæg for lærere, pædagoger og skoleledelser om emnet samt ageret sparringspartner for teams fra forskellige skoler, når de har haft et barn med bekymrende skolefravær. Caroline har et unikt blik for de udfordringer, som både børn og deres familier står overfor, og hun arbejder med at skabe målrettede strategier, der styrker barnets selvværd og læringspotentiale.
Caroline afholder opstartssamtaler sammen med Tom. Hun står desuden for coaching og vejledning og afholder oplæg centreret omkring skolefravær, barnets stemme og netværkssamarbejde.