Ønsker du en systematisk beskrivelse af hvordan dit barns tænkefærdigheder er lige nu, hvilke styrker og problematikker barnet har, samt en vurdering af hvor hurtigt, og på hvilke områder der sker en forbedring og udvikling i dit barns tænkefærdigheder, er en CAP-profile vores bud herpå.
En sådan beskrivelse kan f.eks. være god at have i forbindelse med skoleskift, eller når man søger om støtte ved kommunen og gerne vil sikre en god beskrivelse af barnets læringskurve, kompetencer og udfordringer.
CAP er en forkortelse for Cognitive Abilities Profile. Det er en systematisk undersøgelse af et individs tænkefærdigheder. Vi afdækker, hvad der er den grundlæggende problematik, altså hvad der forårsager det problem, der er akut og åbenbart for barnet og omgivelserne.
Vi vurderer løbende, hvor der sker ændringer i tænkefærdighederne. På den måde kan vi målrette den kognitive træning efter det enkelte individ, den enkeltes udvikling og behov.
Profileringen hjælper os, forældre og netværk med at konkretisere problematikken og udstikke mål for indsatsen. Det er til stor hjælp ved en løbende evaluering.
CAP er nyttigt i forhold til at vurdere, på hvilke områder der er sket ændringer i tænkningen, og hvor stor effekten af den kognitive træning har været.
Man kan både få lavet en fuld CAP-profile og en CAP-baseline-profil.
For at vi kan lave en fuld CAP-profile, kræver det, at vi har haft barnet i et forløb med kognitiv træning minimum 12 sessioner, da en sådan profil indeholder 58 parametre for vurdering af barnets styrker, svagheder og udviklingspunkter.
En CAP-baseline-profil, der udelukkende er et øjebliksbillede over nuværende styrker og svagheder, kan vi lave efter 5 individuelle sessioner.