Kognitiv træning

Kognition er den måde, du tænker på, din hukommelse, din evne til at planlægge, lære, evaluere og forestille dig muligheder osv.

Alle disse dele af kognitionen kan trænes målrettet. Kognitiv træning handler altså om at udvikle og forbedre de mentale færdigheder, vi bruger til at tænke, huske, planlægge, lære, evaluere og forestille os muligheder. Helt konkret er kognitiv træning at løse opgaver.

Det er opgaver, der adskiller sig fra det, som børn og unge normalt associerer med skoleopgaver, og stort set alle bliver grebet af opgaverne. Under opgaveløsningen har vi et særligt stort fokus på, at barnet eller den unge bliver bevidst om, hvordan han eller hun løser dem, at den unge har et sprog for, hvad han eller hun gør og ikke mindst hvorfor.

De børn og unge, vi træner, bliver sjældent henvist til os alene på baggrund af indlæringsvanskeligheder. Faktisk er det ofte sådan, at vi møder fagligt stærke børn også, men måske med en skæv profil, på den måde at det kognitive niveau ikke matcher funktionsniveauet, og det derfor bliver interessant at dykke ned i, hvad der kan være på spil. Oftest sidder vi med børn og unge, der har opgivet at lære og at få venner, børn, der ikke vil i skole, børn, der halter bagud fagligt, og børn, der er ensomme og føler sig hægtet af fællesskabet.

Hvordan kan det at træne kognitive færdigheder afhjælpe ensomhed og skolefravær?

Det kan det ikke alene, men det er en vigtig brik, for ved at træne kognitive færdigheder og blive bevidst om egne styrker, svagheder og strategier, oplever man empowerment. Den kognitive træning er simpelthen med til at sætte spot på egne handlemuligheder og at give barnet troen på, at det selv kan påvirke sin virkelighed.

Det at blive opmærksom på egen tænkning er en nøgle til varige ændringer.

Det muliggør, at du kan tilpasse din tænkning fra situation til situation, og at du kan ændre din strategi for tænkning, hvis den ikke virker. Et eksempel kan være, at du har svært ved division. I stedet for bare ukritisk at blive ved med at lave divisionsopgaver, er vi sammen nysgerrige på, hvorfor det er svært for dig. En fundamental færdighed for division er evnen til at multiplicere. Hvis du ved, at du ikke har automatiseret den lille tabel, kunne en god strategi være at sætte ind her for at lette det mentale arbejde ved resten af divisionsarbejdet. Det er også vigtigt at gå på opdagelse i alt det, barnet er god til og sætte spot på, hvordan det kan hjælpe ham eller hende i andre situationer. Hvis et barn eller en ung f.eks. har erfaring med at træne fodbold i en klub, kan dén vedholdenhed og systematik, der bruges her, overføres til andre færdigheder, barnet gerne vil tilegne sig.

Vigtigst af alt er, at man aldrig skal acceptere, hvis der ikke sker udvikling. Man skal finde troen på og opleve på egen krop, at man helt selv kan forbedre sin tænkning. Det betyder ikke kun, at du bliver bedre til dansk eller matematik. Det betyder, at du får en helt anden kontrol over dit liv og dine muligheder.

Læs mere om, hvordan vi gør det i praksis (her), samt hvilken metode undervisningen bygger på (her).